Sunday, 5 June 2011

RAJIN.MALAS.RAJIN.MALAS

assalamualaikum wbt, ya habibi ya maulana. ya keluarga ya sahabat ya kekasih ya masyarakat. saje na pokpek pokpek rini pasal malas, bukan rajin. sebab aku rase aku BFF gila ngan malas kann, so tahu pasal malas je ^_^ fyi, dis 7 & 8 june 2011, final exam aku untuk semester yang keee tiga *short sem. oke, aku da nak masuk sem4 doee =__=" aku ase anak anak je lagi ney napee laa, aiyomaa. bila cakap pasal final exam or test or blablabla, mesti berkait gila mesti ah akan studaii *bak kate wawan. oke, itula yang sangat aku malas ^_^ wuhuu. sampai sudah aku ta serik doe, apehal nta?

aku ada usha satu belog ini, seorang jejaka punya laa, namenye irfankhairi. :) sedap en? oke tade kene ngene, korang korang boleh la usha jika mahuu, dekat sini mai click, irfankhairihensem haha ;p aku cuma nak reblog balek haa, sebab aku rasa motivate jugak diri aku even aku rase aku akan berubah hanya untuk seketika hihi :D

1st, kite semua ney mestila kene tahu dari mane laa datang BFF kita *err akulaa si MALAS itu before kite nak menyahkannyaa.

Malas berpunca dari kita terlalu selesa dengan keadaan semasa kita (zon selesa/comfort zone). Untuk keluar dari zon selesa kita, kita akan rasa berat dan susah. Ini adalah normal bagi semua orang- setiap kali kita nak keluar dari zon selesa kita, secara psychology akan menarikkan kita kembali ke zon selesa.

Berita baiknya adalah, zon selesa manusia berubah-ubah. Apa yang korang perlu lakukan adalah keluar dari zon selesa tersebut secara sedikit-demi sedikit dan pegang pada keadaan semasa yang baru. Lama kelamaan, zon selesa korang akan mengubah mengikut keadaan semasa korang sume.

Sebagai contoh, sekiranya korang rajin membaca buku 30 minit sehari saja. Lebey dari itu, terasa malas (luar dari zon selesa korang). korang perlu paksa diri korang keluar dari zon selesa itu secara perlahan. mungkin baca selama 45 minit. Sehingga 1 masa nanti, zon selesa korang akan berada pada tahap 45 minit. Apabila ingin membaca lebih dari itu, terasa malas (luar dari zon selesa baru). Ape yang korang perlu lakukan adalah ulangi langkah sehingga korang mencipta zon selesa baru.

contoh macam aku, tak pernah na rajin ^_^ gila kan aku? huahua, tapi ta pernah na serik! ERGHH apehal ntah ngan aku. tapi insyaAllah aku mempraktikkan laa gaya inii wuuu. sebab aku nak gak tengok aku sendiri dapat result yang agak agak gempak macam orang lain.

tapi tapi tapiii en, selaen care atas tuu, aku rase kann, aku raselaa, kalau kita ade sumber inspirasi pon oke gak untuk kite hebat belajar, eh, kuat belajar, err rajin belajar? ahhh PM *bak kate bdk tu. janji keinginan serta kemahuan *okee sama je kita lebey meningkat enn? ha ha. maksud aku disiniii, bukanla @ tak semestinyaa kekasih hatii, ha apa apa aku ta cakap pongg. kio\re macam kalau korang rase ayah korang tu idola yang korang agungi *contohnyaaa, haa ape kate jadikan mereka sebagai sumber inspirasi. aku percaye, parents sekarang ney ramai yang berjaya berjaya, contohnya, tak jauh, ayahanda aku wuu. korang tak teringin ke tengok diri korang macam mereka? haa. pikir pikirkann dan selamat beramalll.


*akuney pandai je cakap orang padehal aku lagi double triple MALAS. oke, saje tulis entry ney untuk rehatkan minda (kononnyaaa) na g mandi then sambung study balek, wahhh tetibe aku rajen pehal ney? o_0 macam ta pecaye haha.oke mwah kiri mwah kanan! <3

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...